bagaimana perasaan anda sekiranya orang yang kita harapkan untuk membahagiakan kita tiba-tiba berpaling tadah daripada kita? perasaan itu hanya Allah s.w.t sahaja yang mengetahui, kita jangan pernah salahkan takdir kerana takdir yang ditentukan bukan untuk membinasakan diri kita, namun untuk menjaga dan memelihara diri kita supaya kita tidak berpaling dari Allah s.w.t, terkadang kebahagiaan yang kita miliki itu tidak akan berkekalan, kadangkala memerlukan setitis airmata kerana dugaan yang begitu besar untuk ditanggung, namun Allah tidak pernah menduga dan menguji hambanya dengan ujian yang tidak mampu ditanggung oleh umat-Nya, kita hanya mampu bersabar dan biarkan segalanya berjalan dengan takdir, lupakan segala kenangan yang menyakitkan hati dan belajar memaafkan seseorang yang pernah menyakiti kita walau sangat pahit untuk ditelan, benar kata para tokoh agama, jangan pernah menyentuh hati seseorang jika tidak berniat menyuntingnya, hati wanita serapuh kaca, perasaan wanita mudah terasa, namun kita hanya perlu tawakkal dengan ketentuan Illahi kerana setiap kelakuan buruk pasti ada balasannya.
Serpihan hatiku belajar melupakan seorang yang melupakanku.
Aku belajar memaafkan semua yang menyakiti
aku belajar menjadi yang terbaik untuk orang yangku sayangi.
Tapi satu yang tak bisa aku pelajari iaitu aku harus bisa tersenyum di saat orang yang aku sayangi, menyayangi orang lain.
" Ya Allah, di KETIKA aku lakukan kesalahan kepada orang lain, anugerahkanlah KEKUATAN untuk meminta kemaafan, manakala di waktu orang melakukan kesalahan kepadaku, anugerahkanku KEKUATAN memberi kemaafan".

0 comments: